Läroplansträff för skolan med fokus på formativ bedömning

I dag har vi haft läroplansträff med fortsatt fokus på formativ bedömning. Vi jobbar just nu intensivt med Dylan Williams bok Att följa lärande. Till dagens träff hade alla läst kapitel 2 och vi har haft diskussioner och kopplat innehållet i kapitlet till vårt eget arbete ute på skolorna. Vi hade också ett pass där vi provade två digitala verktyg för att kunna följa elevernas lärande. Presentationen från dagens arbete finns att hämta nedan

Att följa lärande kap 2

Många intressanta reflektioner gjordes under dagens träff men den viktigaste tror jag var att många fick upp ögonen för hur man ska använda insamlade elevresultat för att utveckla sin egen undervisning men även hur man på ett enkelt sätt via digitala verktyg kan samla in och dokumentera elevers resultat på ett enkelt och arbetsbesparande sätt

Nästa träff kommer att ha fokus på kapitel 3 och fler digitala verktyg för att följa lärande

Om Lars Thorin

Jag jobbar som biträdande förvaltningschef i Östersunds kommun Jämtlands län. Är dessutom utbildare på Rektorsprogrammet vid Mittuniversitetet
Detta inlägg publicerades i Forskning och litteratur, Kvalitetsarbete. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar