Ny fart på bloggen

Efter en lång tids frånvaro tänkte jag bli lite mer aktiv igen. Just nu jobbar jag huvudsakligen som rektor vid Jämtlands gymnasium Bräcke sedan ett och ett halvt år tillbaka. Mycket spännande att återigen jobba som rektor med ett roligt och hanterbart uppdrag med ca 25 medarbetare och ca 100 gymnasieelever och 100 vuxenstuderanden.

Förutom att arbeta som rektor är jag aktiv inom Skolverkets projekt Samverkan för bästa skola där jag har jobbat med några olika kommuner och fristående huvudmän framförallt med systematiskt kvalitetsarbete för huvudmän, ledningsgrupper och medarbetare. Fortfarande är jag också ute hos olika huvudmän och stöttar ledningsgrupper inom pedagogiskt ledarskap och systematiskt kvalitetsarbete.

Vill också nämna några ord om vår bok Hur svårt kan det vara- att förbättra kunskapsresultaten i en kommun som jag och min dåvarande förvaltningschef skrev tillsammans 2014 och publicerade i januari 2015. Vi är överväldigade av det mottagande som boken fått och den citeras i många olika skrifter så ett väldigt gott exempel på hur man kan utveckla resultaten under fem år i en kommun på landsbygden, med låg utbildningsbakgrund men med rektorer och lärare som hela tiden jobbade med att utveckla sin egen verksamhet.

I morgon är det dags att föreläsa i Ljusnarsbergs kommun. Det blir en kick off med alla lärare och skolledning i kommunen och temat är systematiskt kvalitetsarbete och hur man kan jobba för att förbättra resultaten i kommunen.

Hörs!

Lars Thorin
Rektor/föreläsare/skolutvecklare
lars.thorin@skolutvecklingskonsult.se

Om Lars Thorin

Jag jobbar som biträdande förvaltningschef i Östersunds kommun Jämtlands län. Är dessutom utbildare på Rektorsprogrammet vid Mittuniversitetet
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar