Pedagogiskt ledarskap via verksamhetsobservationer

I tisdags så träffades skolledargruppen och för att fördjupa sina tankar kring pedagogiskt ledarskap via verksamhetsobservationer. Alla hade förberett sig genom att läsa kap 4 i boken Ledarskap i skolan som är skriven av Ärlestig&Törnsén vid Umeå Universitet.

Vi fokuserade det fördjupade samtalet på följande fyra frågeställningar vilket gav många intressanta aspekter när man kopplade dem till de verksamhetsbesök man gör i sitt vardagsarbete.

  • Instructional leadership eller transformational ledership vilken ledarstil skulle ni säga att ni i huvudsak ägnar er åt? Vad motiverar era val i vardagsarbetet?
  • Desto mer skolledaren vet om sin verksamhet desto bättre återkoppling kan man ge till sina medarbetare…… Hur skaffar ni er kunskap om er verksamhet idag? Vilken roll spelar eleverna? Vårdnadshavarna? Kollegorna? Era egna direkta observationer?
  • Observationer kan ske i tre kvalitéer skriver författaren. Den första är att observera vad som sker, den andra är hur saker sker och den mest komplexa hur läraren utvecklar elevernas lärande och kunnande? Vad tycker ni själva är svårt vid verksamhetsobservationer? Vad behöver ni själva utveckla för att kunna ge era medarbetare högkvalitativ återkoppling på deras undervisning?
  • Man kan observera både kvantitativt och kvalitativt, vad tänker ni om de olika observationsmetoderna?

Vi gjorde också en del kopplingar till Bolman&Deals bok Fyra perspektiv på ledarskap där vi diskuterade vilka styrkor och svagheter vi hade i vårt ledarskap och inom vilka områden vi behöver stärka vår kompetens. Många har huvudelen av sitt ledarskap inom HR och strukturellt och behöver förstärka inom det symboliska och politiska perspektivet.

En väldigt intressant och lärorik skolledarträff som gav många tankar inför höstens fortsatta arbete med att utveckla det pedagogiska ledarskapet och våra skolledares förmåga att utveckla verksamheten via verksamhetsobservationer.

 

Annonser

Om Lars Thorin

Jag jobbar som utvecklingsledare för barn och utbildning i Ånge kommun
Det här inlägget postades i Forskning och litteratur, Kvalitetsarbete. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s