Läroplansträff i skolan med fokus på att tydliggöra lärandemål

Idag har vi träffats i skolans läroplansnätverk. Fokus på dagens träff var kap 3 i Dylan Williams bok ”Att följa lärande”. Vi pratade om hur man kan tydliggöra målen för eleverna och vi satt i grupper och diskuterade ett antal frågeställningar som ni kan hämta nedan.

Vi jobbade också med några elevarbeten som exempel på hur man kan tydliggöra olika kunskapskvalitéer på ett arbete. Vi tittade på tre elevarbeten som handlade om argumenterande texter. Därefter fick varje grupp lyfta fram goda kvalitéer i texterna som vi sammanfattade på tavlan. Om eleverna hade fått den sammanställningen innan de skrev texterna så hade garanterat resultatet blivit bättre, ett mycket bra exemepel på vad som kan hända då man får klart för sig vad som är texter av hög kvalité och vad man bör undvika då man skriver argumenterande texter.

Här är presentationen från dagens träff och våra diskussionsfrågor från boken

Kap 3 Dylan Williams

Diskussionfrågor Att följa lärande kap 3

Om Lars Thorin

Jag jobbar som skolchef i Strömsunds kommun Jämtlands län
Det här inlägget postades i Forskning och litteratur, Kvalitetsarbete. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s