Pedagogiskt ledarskap – vad innebär det egentligen?

Pedagogiskt ledarskap har många olika tolkningar beroende på vem man frågar. I det här inlägget så tänkte jag fokusera på det som Skolinspektionen beskriver rektors pedagogiska ledarskap. Eftersom Skolinspektionen är den myndighet som kontrollerar om skolorna följer lagen så borde den tolkningen ligga ganska väl till hands för oss verksamma i skolan att arbeta efter.

Enligt Skolinspektionens rapporter Rektors ledarskap så handlar pedagogiskt ledarskap om  följande

  • Leda och samordna skolans utvecklingsarbete
  • Utveckla systematiskt kvalitetsarbete med analys och utvärdering av skolans resultat
  • Granska skolans ledningsstruktur
  • Utveckla arbetsformer för att följa den direkta undervisningen och ge återkoppling till läraren. Föra dialog med lärarna om lärande och undervisning
  • Utmana lärarnas undervisningsstrukturer, framförallt om resultaten inte är så goda i elevgruppen
  • Främja en kultur som inspirerar och stimulerar till delaktighet i utvecklingsarbetet

Hur gör man detta på ett bra sätt? Har rektorer runt om i vårt land kunskaper för att göra detta? Har de förutsättningar att göra detta eller är det andra saker som kommer i vägen?

För att lyckas som pedagogiskt ledare så behöver kommunerna ta ansvar och utbilda sina rektorer i pedagogiskt ledarskap enligt Skolinspektionens definition annars tror jag kommunerna får svårt att leva upp till lagkraven som ställs i läroplanerna.

Vad behöver då rektorerna ( enligt mig ) för att klara Skolinspektionens krav?

  • God kunskap om vad god undervisning är enligt läroplanerna? Hur ser man det i klassrummet?
  • Verktyg och bedömningsunderlag för att kunna göra klassrumsbesök med olika glasögon på beroende på vad som ska observeras
  • Kunskap i hur lärare bedömer sina elever och hur bedömning för lärande går till i praktiken?
  • Hur man utvecklar undervisningen tillsammans med sina lärare
  • Skapa ett tillåtande klimat på skolan där man vågar prova nya undervisningsmetoder
  • Skapa en tydlig uppföljning av elevernas resultat i alla ämnen och årskurser, fundera varför resultaten ser ut som de gör och vidta åtägrder när måluppfyllelsen brister.

I denna utmaning så behöver rektorer stöd, utbildning och ett antal olika verktyg och stödmaterial så inte alla behöver uppfinna hjulet. Dessutom behöver de tid för att kunna genomföra arbetet i praktiklen och för det behöver rektor delegera en rad praktiska arbetsuppgifter ned i sin organisation och inte göra allt administrativt arbete själv.

Annonser

Om Lars Thorin

Jag jobbar som utvecklingsledare för barn och utbildning i Ånge kommun
Det här inlägget postades i Forskning och litteratur, Kvalitetsarbete. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Pedagogiskt ledarskap – vad innebär det egentligen?

  1. Anneli Jeppsson skriver:

    Hej Lars.
    jag vill beställa din bok, vad har du för e-post adress?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s